اولین و بزرگ ترین سایت تخصصی موتور های سنگین و نیمه سنگین در سطح جهانی و موجود در ایران سلام دوستان عزیز من حامد 23 سال از تهران هستم و از اینکه این وبلاگ رو مشاهده می کنید خرسندم سعی من در ارایه خصوصیات انواع موتور-سیکلت های موجود در ایران و بعضا جهان و گاها مطالب مفید مرتبط با موتور-سیکلت به شما علاقه مندان است امیدوارم مطالب این وبلاگ رو بپسندید در اخر هم از نظر های شما برای بهبود هر چه بیشتر وضعیت وبلاگ بسیار استقبال می کنم خوش باشید مدیر وبلاگ فقط موتور سیکلت

فقط موتور سیکلت

تمامی خصوصیات موتورهای موجود همراه با تصاویر مربوط و حدود قیمت و سایر مطالب پیرامون موتور سیکلت

 

سلام دوستان

  

طبق قرار پست تخصصی این مطلب اختصاص به یکی دیگر از موتور سیکلت های زیبا و خوش ساخت برند های هندی دارد که به خوبی توانسته اند بازار تشنه به کیفیت در عین زیبایی قشر موتور-سوار ان را تسخیر کنند .

 

بله این پست راجع به موتور سیکلت تی وی اس آپاچی 180 سی سی با (TVS Apache 180 cc RTR  ) می باشد که توسط شرکت جهانرو وارد و مونتاژ شده و در حجم 180 سی سی رقیب سرسخت باجاج 180 سی سی اسپرت و معمولی حساب شده طوری که نزدیکی رقابت میان این 2 برند موتور-سوار را گاهی ناچار به خرید یکی از این دو از روی سلیقه می کند .

 

در واقع آپاچی 180 سی سی 137 کیلویی نسل بعدی آپاچی 160 سی سی قدیمی است که بدلیل اقبال عمومی از حجم های بالاتر موفقیت بیشتری از سری 160 سی سی بر جا گذاشته اند .

برای بررسی دقیق تر این موتور سیکلت زیبا بر روی هر قسمت دقیق تر میشویم :

 

ظاهر و استایل کلی :

 

بدون شک آپاچی 180 سی سی یکی از زیباترین موتور سیکلت های مجاز به تردد در ایران است که هماهنگی طراحی و تناسب شمای کلی تجهیزات موتور با تیپ آن به چشم هر بیننده نکته سنجی خوش می آید . علی الخصوص رنگ سفید آن که بدلیل اقبال عمومی از آن چند صباحی گرانتر از سایر رنگ های این موتور یعنی قرمز و زرد و مشکی فروخته میشد .

استفاده اندازه و حساب شده از فلاپ نیز یکی دیگر از خصوصیات این موتور است . طوری که همانند موتورهای رده خیابانی با پیچاندن فرمان کل سیستم جلوی موتور نیز به همان سمت مایل شده و از این بابت تمرکز بیشتری برای انجام مانور به راکب خود اهدا می کند .

 

 

رینگ های آپاچی 180 سی سی نیز کاملا همانند 160 سی سی خود بوده و دارای 6 پره ستاره وار هستند که بر زیبایی موتور می افزاید . همچنین آپاچی دارای باکی با ظرفیت 16 لیتر به همراه حدود 2 لیتر و خرده ای بنزین ذخیره است .

زین آپاچی نیز نرم و یکدست است و از این بابت اختلافی جزیی با سایر مدل های جدید رقبا یعنی زین های 2 تکه که مخصوص موتور های اسپرت است دارد .

ضمنا آپاچی 180 سی سی دارای یک قسمت توری مانند فلزی زیر زین عقب خود است که برای نشستن فرد دوم و حتی سوم ! روی موتور نیز جاپایی مناسبی به وی ارایه میدهد .علاوه بر اینکه برای گیر دادن کش های مخصوص بار برای حمل بار چیز مناسبی محسوب میشود .

 

سیستم الکترونیک و روشنایی :

 

آپاچی 180 سی سی بر خلاف مدل های باجاج هم حجم خود سیستم خاصی برای روشن کردن امکانات روی دسته فرمان ندارد و این یک نکته منفی برای همچین موتوری است .

چراغ جلوی آپاچی 180 آر تی آر نیز بزرگ و با طرحی به ظاهر خندان به نوعی انرژی مثبتی به موتور-سوار آن و دیگران القا می کند . ولی نور آن در حد همان آپاچی 160 سی سی بوده و بدلیل استفاده از سیستم روشنایی عادی ( عدم استفاده از لنز پریزماتیک ) نور معمولی ای تولید می کند . ضمن اینکه در طرفین چراغ اصلی جلو 2 عدد لامپ خلاصی زیبا همانند بیشتر موتور سیکلت ها که به عنوان لامپ خلاصی نام برده می شوند قرار داده شده که بر زیبایی آن می افزاید .

 

 

فلاشر های نیز تا حدی انعطاف پذیر بوده و به راحتی با گیر کردن به هر جایی شکسته نشده و از این نظر نکته مثبتی محسوب میشوند . ضمن آنکه نور واضح و قابل قبولی را نیز ساتع می کنند .

چراغ عقب نیز با طراحی نسبتا ساده ولی هماهنگ با شمای اصلی طراحی شده که بدلیل استفاده از ال ای دی در هنگام ترمز گیری عکس العمل سریعی داشته و نور واضحی را منتشر می کنند .

 

 

سیستم ترمز گیری :

 

ترمز های آپاچی 180 سی سی نسبت به مدل 160 سی سی خود چه از نظر کمی چه از نظر کیفی ارتقا یافته اند طوری که ترمز عقب نیز همانند ترمز جلو دیسکی شده و برای متوقف کردن موتور سیکلت در سرعت های بالای 110 کیلومتر اطمینان بیشتری به موتور-سوار خود میدهند . ضمنا دیسکی شدن ترمز عقب یکی از مزایای انتخاب این موتور نسبت به پالس هم حجم خود است که ترمز عقب آن عادی است . ولی باید برای ترمز گیری های به اصطلاح (میخ) بسیار محطاطانه عمل کرد . چراکه اثر بخشی ترمز ها به میزان فشار وارده بر آنها بسیار حساس بوده و لذا ممکن است با ترمز گیری محکم و ناگهانی در سرعت های متوسط رو به بالا کنترل موتور سیکلت از دست خارج شده و موتور سیکلت خود و شما را به زمین کوبانده و سر دهد ! پس دقت داشته باشید همواره از سرعت های معقول در شرایط مختلف استفاده کنید تا مجبور به استفاده از ترمز میخ و عواقب احتمالی ناگوار آن نشوید . ضمن آنکه جدیدا در مدل های جدید قابلیت جالب ترمزABS  برای آن در نظر گرفته شده تا شاید بتواند جلوی این گونه حوادث را بگیرد .

 

 

سیستم تعلیق و فنر بندی :

 

کمک های آپاچی به لطف استفاده از سیستم کمک فنر های گازی نیتروژنی همانند رقبای خود بسیار نرم بوده و راندن دلپذیری را برای جاده ها و خیابان های پر چاله چوله دارند . شاید خیلی از افراد که تجربه استفاده از این کمک ها را نداشته اند این قسمت را کم اهمیت و عادی بپندارند ولی باید گفت همین خاصیت یعنی کمک فنر های گازی مرغوب و نرم خود از بروز بسیاری از مشکلات اندامی و استخوانی جلوگیری کرده و برای یک موتور-سوار ی که متوسط مسافت پیمایشی زیادی در طول روز دارد یک امر اجتناب ناپذیر و ضروری به نظر می رسد ...

 

کنسول و نشانگر های دسته فرمان :

 

کنسول آپاچی 180 یک بخش کامل و زیبا است که کلیه اطلاعات مورد نیاز موتور- سوار را در قالب سیستم آنالوگی دیجیتال خود به وی ارایه می دهد . تقریبا کنسول این موتور با پالس 180 سی سی رقیب خود مشابه است با این تفاوت که سیستم آنالوگ آپاچی در سمت راست قرار داده شده و برخی از نشانگر هایی که در پالس 180 سی سی در قالب نماد های قسمت دیجیتالی در مواقع لزوم خود نمایی می کرد در آپاچی روی صفحه دور سنج آن قرار داده شده که هنگام لزوم با روشن شدن ال ای دی خود اطلاعات خود را به دید موتور- سوار خود می رسانند . ( شامل نشانگرهای در حال اتمام بودن سوخت / بروز نقص فنی / و بروز مشکل در باطری ) . ضمنا یک قسمت جالب که در کنسول قرار داده شده نمایش حداکثر سرعت دست یافته به موتور سیکلت است که برای تست تاپ اسپید نهایی آن در جاده های ایمن با رعایت کامل پوشش ایمنی و احتیاط فراوان چیز مناسبی است .

 

 

سایر دکمه ها و اقلام جا داده شده در دسته فرمان شامل دکمه پس (مشخصا زرد رنگ ) / استارتر / تنظیم روشنایی / بوق و دکمه فلاشر ها است .

 

انجین و کارایی :

 

خب .... بالاخره رسیدیم به قلب موتور یعنی همون انجین آن و مشخصاتش .

ظاهرا داستان تفاوت حجم مندرج در انجین با مقدار اعلام شده تمام شدنی نیست و شامل این موتور سیکلت شده است . چراکه اپاچی ای که به عنوان 180 سی سی می خرید در واقع 177 سی سی است که اختلاف 3 سی سی در این بین غیر قابل قبول است چراکه همین بر بسیاری از مولفه های اصلی موتور مثل شتاب / تاپ اسپید / و حتی کشندگی و قدرت آن تاثیر داشته و موجب شده تا تنها 11.8 کیلو وات (در حدود 15.8 اسب بخار ) توان داشته باشد !

 

 

انجین به 2 روش استارتی و هندلی قابل راه اندازی است که از این بابت قابل قبول است .

یکی دیگر از نکات منفی این موتور مصرف سوخت نسبتا بالا با توجه به حجم نه چندان بالا 177 سی سی ایه خود است که برای همین موضوع برچسب انرژی E یعنی بدترین وضع قابل قبول را نسیب خود کرده و از انتها اول است !! چیزی در حدود 2.8 کیلومتر در 100 تا !!

با تمام این تفاسیر توانسته استاندارد یورو 2 از اروپا و نیز استاندارد ISIRI 6789  را از ایران نصیب خود کند .

 

آپاچی 180 سی سی از تکنولوژی دو شمعی که از باجاج تقلید نموده بهره می برد و با توجه به وزن کمش استفاده از این فناوری سبب بهبود شتاب آن شده است .

 

 

حرف آخر :

 

موتور سیکلت زیبا و با کلاسی است . دارای صدای انجین و اگزوز کم و قانع کننده است . بدلیل عدم استفاده از فلاپ بندی افراطی در آن صدای لرزش فلاپ آن تا قبل از بروز سانحه و تصادم ( صدمه دیدن ) گوش آزار نیست . ولی در صورت ضربه خوردن شدید به آن خرج بالایی برای تهیه فلاپ جدید از جیب مبارک بیرون می کشد . تازه در صورتی که با توجه به کمبود قطعات یدکی آن و کمیاب بودن برخی از قطعات مهم آن بتوانید قطعه مورد نظر خود را تازه آنهم همرنگ با بدنه موتور سیکلتتان پیدا کنید !

 

کلا تا زمانی که ضربه شدیدی نبیند موتور سیکلت خوب و کم خرجی است ولی بعدش نه ! ضمنا حرارت کارکرد موتور بعد مدت زمانی طولانی با توجه به جنبه صرفا هوا خنکی آن در ترافیک بشدت آزار دهنده است .

قابلیت نصب طلق را بدون اینکه خیلی بر ظاهر آن موثر باشد را دارد و این نکته مثبت دیگر آن است . مجموعا برای افرادی که بیشتر بدنبال ظاهر جذاب تر و صدای کمتری در حجم 180 سی سی نسبت به رقبای این رده هستند توصیه میشود . قیمت آن بصورت تقریبا عادلانه 2400000 با اختلاف 50000 تومان در بازار به وفور یافت میشود و مدل های دست دوم آن از 1900000 تومان به بالا با توجه به تمیزی و کارکرد و سال ساخت معامله می شوند .

ظاهر موتور طوری است که برای افراد متوسط جثه به پایین با توجه به قطر به نسبت کم لاستیک های تیوبلسش و کشش نه چندان مناسب آن مناسب تر است و نشستن افراد بزرگ جثه روی آن چنین القایی به آنها می دهد که سوار موتور سیکلتی اسباب بازی هستند !

اگر شیفته این ظاهر هستید و یا موهای جوگندمی دارید ! و دنبال ظاهر با وقار در اذهان عمومی هستید و البته توان مالی خرید آن را دارید این موتور سیکلت مناسب شماست .

 

 

 

موفق باشید و تا پست بعد

 

فعلا یا علی

 

+ نوشته شده در  جمعه سی و یکم تیر 1390ساعت 4:21  توسط حامد  | 

 

عجب شبی بود .... یعنی میشه ؟؟

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم تیر 1390ساعت 3:49  توسط حامد 

 

سلام دوستان

 

 

امروز قیمت چند مدل از موتور سیکلت های صفر و مدل ۹۰ مطرح در بازار را جویا شدم که البته همگی فقط شامل قیمت خود موتور سیکلت بوده و بیمه شامل این قیمت نخواهد بود :

 

۱ ) موتور سیکلت باجاج پالس ۲۲۰ سی سی : ۲۹۵۰۰۰۰ تومان

۲) موتور سیکلت باجاج پالس ۱۸۰ سی سی چراغ گرد جدید : 2۴۵۰۰۰۰ تومان

۳) موتور سیکلت تی وی اس آپاچی ۱۸۰ سی سی : 2۵۰۰۰۰۰ تومان

۴) موتور سیکلت هیوسانگ ۲۵۰ سی سی : ۷۰۰۰۰۰۰ تومان !

 

البته چندین مدل موتور داخلی و خارجی جدید نیز جزو موتور هایی بودند که نظر منو جلب کردند و برخی از اون ها به شرح زیر بودند :

 

۱) موتور سیکلت نخست ZXR کاوازاکی 250 سی سی است که کاملا مشخص است دست دوم است ولی با دستکاری کیلومتر آن به نام صفر کیلومتر !! و با قیمت 16 میلیون تومان به رنگ های سبز و آبی به صورت انبوه وارد شده که  طبق گفته ای این موتورها مدت ها در پارکینگ گمرک خوابانده شده بوده و به تازگی اجازه و مجوز ترخیص و پلاک گذاری پیدا کرده اند و حالا به قیمت فضایی به ملت فروخته میشوند تا رقیبی سر سخت برای هیوسانگ هم حجم باشند که شاید ارزش پولی که دارند را نسبت به هیوسانگ داشته باشند .

 

 

 

2) موتور سیکلت دوم یاماها 135 سی سی اسکوتری با ظاهری بسیار کودکانه و مونتاژ تایلند بود که با قیمت نزدیک به 3 میلیون تومان وارد شده و فاقد هرگونه پشتیبانی لوازم یدکی میباشد ولی مدلی بسیار جالب بود که به صورت آزمایشی برای سنجش بازار مصرف وارد شده است .

 

3) موتور سیکلت کاوازاکی 900 سی سی مدل 2003 که با قیمت نجومی 23 میلیون تومان در بازار موجود است ولی ..... ( خودتون میدونید ! )

 

4) و نهایتا هندا های خوش رکاب ولی کودکانه ویو که با وجود دست دوم بودن تا 3 میلیون تومان برای فروش در بازار موجودند .

 

بازار موتور سیکلت به دلیل شروع فصل موتور-سوار ی و با اهمیت تر شدن سوخت و البته استقبال مردم از آن نسبت به چند سال قبل تکانی اساسی خورده و حالا هم با آزاد شدن تردد موتور سیکلت های 250 سی سی و ورود محصولات رده استاندارد خارجی در این حجم شاهد رقابتی میان تولیدات با کیفیت خارجی خواهیم بود . رقابتی که شاید فقط در انحصار افرادی با درآمد های خاص باشد .

 

امیدوارم از این پست بهره کافی را برده باشید

 

 

موفق باشید و فعلا

یا علی

 

 

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم تیر 1390ساعت 3:23  توسط حامد  | 

 

سلام دوستان

 

باز هم با موفقیت امتحانات دانشگاه را پشت سر گذاشتم و حالا قصد دارم راجع به کارایی موتور پالس ۲۲۰ ام بعد گذشت چیزی بیشتر از یکسال تا به امروز نقدی بر نکات مثبت و گاها منفی اون به شما ارایه بدم .

 

 

 

 

 

 

۱) انجین و قطعات آن :

 

خب طی این یکسال و خرده ای انجین به خوبی هر چه تمام تر بدون کمترین موردی در شرایط مختلف سر بلند بیرون اومد و قدرت ۲۱ اسب بخاریشو در شرایط سرما و گرما ارایه داد که از این بابت بسیار قانع کننده بود .

اما کارایی استارت انجین در فصل زمستان یکی از نکات منفی این موتور بود که در شرایط سرمای زیاد و برف ندرتا به سادگی موتور را با اولین استارت ها روشن می کرد و گاهی اصلا روشن نمیکرد (!) و چون این تنها راه روشن شدن استاندارد است و موتور فاقد هندل است کمی دردسر ساز می شود هر چند با استارت های بعدی احتمال روشن شدن بیشتر میشد یا نهایتا از راه گذاشتن موتور در دنده و رها کردن کلاچ در هنگام هل دادان یا شرایط سرپایینی به سادگی روشن میشد ولی چون این عمل برای انجین و شاتون ضرر خواهد داشت استفاده از این روش برای مدت طولانی اصلا توصیه نمیشود ...

در هر صورت از دست رفتن کیفیت استارت در هوای یخبندان و برفی روزهای سرد و بسیار سرد سال تا کنون جزو مواردی است که از این موتور با هیبت بروز کرده است . هر چند شاید از نظر منطقی نتوان این مورد را جزو موارد منفی قلمداد کرد .....

تعویض به موقع و استفاده از روغن موتور استاندارد ضامن کیفیت کارایی کلی انجین بوده که به اندازه کافی واقف به این مورد هستید

 

 

 

 

۲) قطعات مصرفی :

 

در این مورد هم نکته منفی ای که وجود دارد تمام شدن سریع لنت عقب به طور میانگین هر ۶ ماه یکبار ( حدودا هر ۶۰۰۰ کیلومتر ) است که هم اکنون نیز دومین جفت لنت را از موقع خرید تعویض کرده و نیاز به لنت های جدید در عقب دارد (!) از این بابت نیز مورد نامطلوبی محسوب شده و در صحبتی که با افراد اهل فن داشتم به این نتیجه رسیدم که این مورد غیر قابل اجتناب بوده و راه درمانی ندارد . ولی مصرف معقول و مناسب لنت های جلو که تا کنون یکبار هم تعویض نگشته اند به نوعی این ضعف را پوشش داده و میتوان با در نظر گرفتن آن این مورد را نیز کمی توجیه نمود .

سایر قطعات مصرفی مانند کلاچ و لنت جلو بدون کمترین موردی روند عادی فعالیت خود را به خوبی انجام می دهند .

 

 

۳) سیستم های روشنایی و صوتی :

 

در این بخش نیز کیفیت عالی نور دهی چراغ جلو و انجام وظیفه بی نقص راهنماها و چراغ خطر زیبای عقب و نیز لامپ های بسیار زیبای دسته فرمان مثال زدنی بوده و در مجموع تا کنون مورد خاصی نداشته اند .

ولی یک نکته ظریف در این بین از کار افتادن عملکرد روشن شدن چراغ خطر عقب در دمای زیر صفر هنگام ترمز گیری است که دلیلی بر عیب این قسمت محسوب نشده و دلایل علمی دارد و با معتدل تر شدن دمای کلی موتور و دمای هوای محیط به شرایط عادی خود باز میگردد .

سیستم هشدار صوتی ( بوق ها ) نیز کاملا عالی و راضی کننده با صدایی واضح پرقدرت و زیبا ابهت این موتور را به رخ سایر وسایط نقلیه کشانده و بی نظیر بوده اند .

 

 

 

 

۴)سیستم اگزوز :

 

خب . بالاخره رسیدیم به این بخش ...

 قبل از اینکه از کارایی اگزوز در طی این مدت بگم دقت داشته باشید که حتما حتما مراقب چاله ها / دست انداز ها / بر آمدگی ها / چین خوردگی های نا معمول جاده ها خیابان ها اتوبان ها و یزرگراه ها / و کلا سایر سطوح غیر مسطح و ناهموار مسیر خود علی الخصوص در سرعت های بالا باشید چراکه علاوه بر خطر بالقوه ای که برای جان راکب ( راکبین ) و واژگونی وسیله نقلیه شما دارد برای سیستم فنر بندی و حتی اگزوز (!) نیز بسیار دردسر زا و زیان بار است .

احتمالا اهل فن مبپرسند حالا فنر بندی یه چیزی ولی حالا چرا اگزوز ؟!  ...

بخوانید  متوجه خواهید شد :

داستان از آنجا شروع می شود که یکبار در طی مسیری که آشنایی مقدماتی با آن نداشتم مشغول راندن موتور بودم که ناگهان موتور سیکلت با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر درون چین خوردگی نسبتا عمیقی به ارتفاع حدود ۱۰ و طول ۲۰ سانت افتاد و به سرعت از روی آن رد شد .

ظاهرا در آن لحظه جز یک تکان بسیار شدید (( و نثار چند نفرین درست حسابی (!) )) اتفاق خاصی برای موتور پیش نیامد ولی پس از طی مسیری متوجه تغییر صدای نامعمول در سیستم اگزوز شدم . صدایی شبیه صدای لرزش های فلزی از اگزوز که بسیار نزدیک به محل تلاقی اگزوز و انجین بود ولی دقیقا قابل ردیابی نبود . خلاصه پس از نشان دادن موتور به تعمیرکار حرفه ای متوجه خرد شدن توری مخصوص کاتالیزور در انجین بر اثر اون حادثه غیر منتظره شدم و مجبور شدم که کاتالیزور خرد شده را از اگزوز خارج کنم و پس از آن صدای موتور کمی بم تر و اصطلاحا نفس دارتر (کمی پرشتاب تر ) نیز شد و کلا این کار به نوعی باعث نوعی توفیق اجباری نیز شد .

نتیجه اخلاقی اینکه اولا تو مسیری که نمیشناسید با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر نرانید و ثانیا مراقبت خودتان را نسبت به موانع پیش روی مسیرتان مخصوصا حالا که تابستان شروع شده و آفتاب مولد چین خوردگی های بیشتر و به طبع آن دست انداز های طبیعی و مصنوعی بیشتری میشود دوچندان سازید تا بلای غیر منتظره ای چه جانی چه مالی گربانگیرتان نشود .

 

 

 

 

آخر سر :

 

موتور سیکلت پالس ۲۲۰ در ظرف یکسال با کارکرد متوسط ۱۱.۵ هزار به خوبی و کیفیت روز اول کار میکند . سیستم حساس اگزوز و تمام شدن سریع لنت عقب از ویژگی های خاص این موتور است .

این آخرین نقد بر موتور سیکلت پالس ۲۲۰ من بود چراکه تقریبا تمام موارد مورد نیاز و پیش آمده در این ۲ پست ظرف مدت ۱ سال یا آوری و گوشزد شد و امیوارم بهره کافی را از این نقد برده باشید .

 

پست بعد راجع به آپاچی ۱۸۰ خواهد بود .

 

 

 

موفق باشید و فعلا یا علی

 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوم تیر 1390ساعت 2:58  توسط حامد  |