اولین و بزرگ ترین سایت تخصصی موتور های سنگین و نیمه سنگین در سطح جهانی و موجود در ایران سلام دوستان عزیز من حامد 23 سال از تهران هستم و از اینکه این وبلاگ رو مشاهده می کنید خرسندم سعی من در ارایه خصوصیات انواع موتور-سیکلت های موجود در ایران و بعضا جهان و گاها مطالب مفید مرتبط با موتور-سیکلت به شما علاقه مندان است امیدوارم مطالب این وبلاگ رو بپسندید در اخر هم از نظر های شما برای بهبود هر چه بیشتر وضعیت وبلاگ بسیار استقبال می کنم خوش باشید مدیر وبلاگ فقط موتور سیکلت - باجاج پالس 220 سی سی یا (( Bajaj Pulsar 220 cc Dts-si ))

فقط موتور سیکلت

تمامی خصوصیات موتورهای موجود همراه با تصاویر مربوط و حدود قیمت و سایر مطالب پیرامون موتور سیکلت

 

سلام

 

 

پست جنجالی اینبار به موتور سیکلتی اختصاص داره که از هر لحاظ  تونسته رقبای هم رده خودشو از میدان به در کنه و به قدری ضریب استاندارد آلایندگی زیست محیطی و کاهش میزان صدای انجین و اگزوز با وجود حجم زیادش بهینه است که تونسته به شایستگی استاندارد یورو 2 رو ازآن خودش کنه و بز مزیت های بی نظیر خودش بیافزاید

 

این موتور سیکلت زیبا موتوری است از خانواده موتورهای خوش ساخت کارخانه ای معتبر با نام باجاج که در رده موتورهای سری پولسار قرار گرفته و از نظر حجم انجین فعلا بالاترین رده رو به خودش اختصاص داده است.

 

 

 

 

اسم این موتور در ایران عزیزمون با نام عامه  پالس 220 شناخته شده و در رده جهانی و بین المللی اسم این موتور باجاج پولسار 220 DTS-i  یا همون (( Bajaj Pulsar 220cc DTS-si  ))

شناخته شده و تولید آن از سال 2009 شروع شده و با حدود یکسال و اندی تاخیر به بازار های موتور سیکلت ایران توسط گروه صنعتی فارس راه یافته است

 

لازم است که بگم خداییش این گروه تو وعده هاش راجع به واردات این موتور سیکلت ها صادق بوده و به عنوان مثال گفته بودند این موتور سیکلت از فروردین 89 وارد بازار خواهد شد که همین طور نیز شد و در مورد موتور های دیگر نیز مانند اکسید 125 و 135 و سایر رده های تولیدی نیز به همین ترتیب وارد بازار شده است

 

کیفیت موتور سیکلت های ساخت باجاج به حدی است که میتوان آنرا یا موتورهایی از سایر برندهای معتبر مقایسه کرد و همون طور که قبلا هم گفته بودم این موتورها تحت لیسانس شرکت معتبر موتور سازی کاوازاکی ساخته شده و این خود نشان دهنده عزم باجاج برای ورود به بازارهای دنیا و شناخته شدن هر چه بیشتر به عنوان یک برند استاندارد جهانی برای علاقه مندان به موتور سیکلت است

 

 

 

شرکت باجاج بنابر اعلامی که هنوز رسما تایید نشده اعلام کرده که با تولید پالس 220 ( پولسار 220 ) به طور انبوه قصد جایگزین کردن آنرا با پولسار 200 داشته که در آینده خط تولیدی آنرا جمع خواهد کرد چراکه این مدل به اصطلاح دموده شده و نیاز به تغییراتی برای هر چه استاندارد تر شدن داشته که نهایتا باتولید نسل 220 سی سی آن این تغییرات رو اعمال کرده است همانند ارتقای شتاب و کاهش میزان آلاینده ها و .... .

 

 

 

موتور سیکلت پالس 220 از نظر رده کلاسی ظاهری در رده موتورهای استریت فایتر یا همون

( Street-Fighter  ) قرار گرفته که در واقع ترکیبی ظاهر موتورهای سوپر اسپرت و موتورهای خیابانی بوده که از این بابت خیال خریدار را از هر دو بابت یعنی هم داشتن ظاهری زیبا هم کم دردسر راحت می کند

این موتور زیبا با داشتن فلاپی مستحکم و اصولی در قسمت جلوی خود بر خلاف موتورهای رده های قبلی باجاج بازهم آیرودینامیک تر شده و در نتیجه آن ضریب مقاومت آن در برابر هوا کاهش یافته و به موجب آن باعث کاهش زمان شتاب گیری و از ان مهم تر کاهش زیادی در میزان حجم سوخت مصرفی شده و از این بابت نسبت به رده های قبلی خود بسیار بهبود یافته تر است

 

 

                                 

 

 

                    

 

 

خصوصیات :

باجاج پالس 220 با حجم انجینی 220 سی سی واقعی از لحاظ همخوانی حجم مندرج در نام خود با حجم منردج در انجین کاملا تطابق داشته و کاملا صادق است . چرا میگم کاملا صادق است ؟ چون پالس 200 سی سی با نام 200 سی سی فروخته میشد و میشه در صورتی که حجم واقعی آن که در زیر انجین موتور قابل بازخوانی است 198 سی سی واقعی است ! و همین طور الی آخر

 

 

          

 

 

دارای سیستم جرقه زنی 2 تایی ( 2 شمعی ) بوده که تکنولوژی منحصر به فرد باجاج است که باز هم سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب شده و ایده بسیار جالبی است هرچند که در سایر موتور سیکلت های تولیدی این کارخانه نیز اعمال میشود

 

از دیگر خصوصیات چشمگیر آن میتوان به دیسکی شدن ترمز عقب و جلو اشاره کرد که حاکی از آن است که شمارو کاملا از بابت ترمز گیری در شرایط حساس ایمن می کند هر چند که بنابر مهندسی انجام شده روی این موتور میزان اثر بخشی ترمز دیسکی عقب آن نسبت به ترمز دیسکی جلو آن با سطح فشار ثابت به طور محسوسی کاهش یافته است که عوام تصور می کنند این یک عیب تلقی میشود و به همین دلیل پس از مدتی به گارانتی مراجعه کرده و از این بابت گلایه میکنند !

در حالی که طبق بررسی اینجانب مشخص شد که این  امر بدلیل افزایش ضریب ایمنی در شرایط ویژه همانند لغزندگی سطح جاده بوده تا در صورت ترمز گیری شدید چرخ عقب سر نخورد و تعادل موتور سیکلت از دست موتور - سوار آن خارج نشود و این نکته بسیار بسیار ریزی بوده که در طراحی این موتور سیکلت توسط تیم استاندارد در نظر گرفته شده است !!!!

 

 

 

از دیگر خصوصیات پالس 220 علاوه بر موارد فوق میتوان به طراحی سیستم کاهش دهنده صدای اگزوز اشاره کرد که از این بابت نیز اعصاب موتور-سوار آن و سایر افراد آسوده بوده (( و همانند موتورهای کیپس 2 زمانه کاوازاکی و سی جی های معمول اعصاب ملت تیلیت نشده !!!! )) و آرامش لذت بخشی رو حتی در سفرهای طولانی با آن به شما القا میکنه که این خود از اصول اساسی راندن صحیح موتور سیکلت است (( فراغت اعصاب ))

 

و اما ...

خصوصیات بارز ظاهری :

اولین و جالبترین سیستم اضافه شده به این موتور سیکلت زیبا و استاندارد سیستم نور دهی با لامپ های پریزماتیک است . لامپ های پریزماتیک ( منشوری ) ایده بسیار نوین و تحولی در سیستم نور دهی موتور سیکلت های مدرن به شمار رفته و شمارو قادر میسازند تا با همون لامپ های 50 یا 60 واتی تکی موتور سیکلتتون نوری معادل کل چراغ های روشن شده 1 خودرو به همراه پروژکتورهای روشن شده اش تولید کنید !!!!!!

 

                         

 

 

شاید هیچ کدوم از شما اینو باور نکنید یا آنرا کمی اغراق آمیز بپندارید اما اگه خودتون مثل من دیده باشین متوجه این امر شگفت انگیز خواهید شد . این سیستم بسیار بسیار مفید از نمونه موتورهای اسپرت و سوپر اسپرت جدید کارخانه هندا الگو برداری شده و روی این موتور باجاج فعلا به طور انحصاری نصب شده است .

 

 

 

 

از دیگر ویژگی های این ابر موتور میتوان به داشتن کمک های گازی نیترو عقب اشاره داشت که بسیار ضربه گیری خوبی داشته و علاوه بر این سیستم در این موتور از سیستم آنتی شوک

 ( Anti -Shock  ) نیز استفاده شده که فایده نهایی آن برای موتور-سوار سواری ای بسیاربسیار نرم تر خواهد شد که این خود از بروز بیماری هایی نظیر کمر درد و بیماری های مرتبط با آن بطور کلی صیانت مینماید

 

همچنین ویژگی عالی روغن خنکی نیز علاوه بر خنک شوندگی توسط جریان هوای آزاد نیز برای آن تعبیه شده که در شرایط گرم شدن بیش از اندازه انجین شروع به کار نموده و با رادیاتور روغن خود دمای انجین را خنک و متعادل مینماید .

 

 

 

ویژگی های خاص :

 

علاوه بر موارد ذکر شده در پالس 220 میتوان به زین دو تیکه آن اشاره نمود که همانند موتورهای سوپر اسپرت بوده و محدوده معینی برای موتورسوار و ترک آن قایل شده است

 

سیستم هوشمند کنترل موتور سیکلت نیز برای این موتور در نظر گرفته شده که وظیفه آن نمایش دیجیتالی میزان سرعت بر حسب کیلومتر بر ساعت بر روی صفحه دیجیتال سرعت سنج و نیز نمایش دیجیتالی میزان سوخت و ...  و سایر مراقبت ها نظیر کنترل دمای انجین و ..... است

 

راهنمای پالس 220 بصورتی است که پس از دور زدن همانند راهنمای 1 خودرو به محض صاف شدن هدایت فرمان به طور اتوماتیک خاموش میشود و از این بابت نیز ویژگی بسیار مفید و جالبی است همچنین در صورتی که بیهوده راهنما رو روشن کنید و نپیچید سیستم هوشمند پس از مدت 1 دقیقه انتظار در صورت عدم اقدام به دور زدن نیز راهنما را اتوماتیک وار خاموش خواهد کرد

 

 

 

ویژگی های نظیر بوق 2 تایی با صدای بلند / دکمه نور دهی پس ( نور دادن مقطعی ) / شیشه دودی فلاپ جلو برای دراز کشیدن روی موتور در سرعت های بالا و دیدن ادامه مسیر از توی آن / باکی با ظرفیت سوخت گیری 16 لیتر ( به همراه حدود 3 لیتر بنزین زاپاس ) / چراغ ال ای دی هشدار دهنده قرار گرفتن موتور در وضعیت جک پایی (Side-stand) / چراغ ال ای دی هشدار دهنده کمبود سوخت / چراغ ال ای دی هشدار دهنده روشن بودن راهنمای طرفین / و از همه مهمتر روشن شدن لامپ های مخصوص به دکمه های رو موتور در شب با روشن کردن لامپ ها از سایر ویژگی های این ابر موتور زیباست که توضیح هر قسمت نیاز به زمان زیادی داره و تجربی باید دید .

 

 

 

 

کنسول :

 

کنسول پالس 220 که بعضا با نام پالس شتابی هم اسم برده میشه دارای تفاوت زیادی با دوستان باجاج هم کلاس خود نیست و تقریبا همانند کنسول پالس 200 یا 180 اسپرت از نوع دیجیتالی است

با این تفاوت جزیی که فونت شماره های منردج در روی دور سنج کنسول نیمه دیجیتالی اون کمی جذاب تر شده و طوری قرار داده شده که از سایه ایجاد شده توسط فلاپ دودی برای خود سایبانی ایجاد کرده تا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگرفته و به موجب آن جذابیت خود را حفظ نموده و نیز عقربه آنالوگ دور سنج و ارقام آن نیز رنگ خود را زیر اشعه های بی رحم فرابنفش خورشید نیز نبازند

 

لاستیک ها :

 

لاستیک های این ابر موتور از نوع تیوبلس بوده و دارای کیفیت و پهنای بسیار مطلوبی بوده و خیال شمارو کاملا آسوده میسازند . ضمنا رینگ های پالس 220 اسپرت از نوع آلومینیومی بوده و مقاومت و جذابیت این موتور سیکلت را دو چندان می کنند

 

 

لامپ عقب پالس 220 همانند سایر پولسار های خانواده ال ای دی پله ای بوده و به طور بسیار سریع و واضح بلافاصله بعد از اقدام به ترمز گیری اقدام به روشن شدن نموده و بلافاصله بعد از رها نمودن ترمز نیز یکدست خاموش میشوند و از این بابت شبیه سایر اعضای خانواده اش در رده پولسار های جدید است .

 

پالس 220 فاقد هندل بوده و در واقع باجاج با تولید این موتور سیکلت بدون هندل به نوعی پایان عمر استفاده از هندل جهت روشن شدن موتور سیکلت ها را کلید زده و به جای آن از استارتر های با کیفیت برقی که جایگزین بسیار مناسب و مدرنی محسوب میشود استفاده نموده است

 

 

 

 

پالس 220 همچنین فاقد قسمت خاصی در روی خود به نام ساسات است و به جای آن از سیستمی بهره میبرد که به نام ساسات خودکار ( Auto - choke ) شناخته میشود و بلافاصله بعد از روشن شدن موتور سیکلت به طور اتومات شروع به کار کرده و به مدت لازم دور موتور ((بدون آنکه دستگیره گاز را بچرخانیم ))را بالا میبرد تا باعث هر چه بهتر کار کردن موتور (( گرم کردن )) جهت شروع حرکت شود

 

 

آینه های جانبی پالس 220 نیز همانند موتورهای سوپر اسپرت تعبیه شده و با طراحی خاص خود مقاومت ناچیزی در مقابل جریان هوا داشته و به خوبی انجام وظیفه میکنند بدون آنکه در سرعت های بالا (( بالای 120 )) کارایی لازم خود را از دست بدهند

 

 

تاریخچه ورود و حدود قیمت :

 

تقاضا برای این موتور سیکلت استاندارد جهانی که مورد تایید کاوازاکی ژاپن و اتحادیه استاندارد اروپا شده در بدو ورود به کشورمون به حدی بود که موجب شگفتی شرکت وارد کننده شده بود چراکه تقریبا تقاضای هر موتور - سوار حرفه ای ای که خصوصیات این موتور رو میدونست و نیز حتی افرادی که به صرف شناخت محصولات باجاج منتظر ورود این موتور سیکلت به ایران عزیزمون بودند به حدی بود که اولین محموله ای که از کارخانه وارد نمایندگی در تهران شد و حامل حداقل 20 عدد بود در اوایل فروردین 89 ظرف مدت 30 دقیقه کاملا فروخته شد !!

اما با گذشت زمان هم اکنون از بازار عرضه قابل قبولی برخوردار گشته و با رشد تدریجی قیمت هم اکنون با حدود قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان عرضه میشود که به نظر من برای موتوری با این همه ویژگی تقریبا متعادل است

 

بخریم یا نخریم ؟

نهایتا این موتور وارد شده است و از نظر من برای افرادی که دانشجو مثل خودم هستند یا دوست دارن موتوری زیبا داشته باشن که حالا حالا ها باهاش لذت کیفیت رو تجربه کنن نظیر جوانانی که آشنایی مقدماتی با طرز راندن موتور سیکلت های فلاپ ثابتی نظیر پالس 220 رو دارند کاملا توصیه میشه که فعلا در 3 رنگ مشکی آبی و قرمز عرضه میشود و اخیرا رنگ طوسی نیز به این مجموعه اضافه شده

 و اما برای بازاری ها و کسایی که صبح میخوان باش برن سره کار

باید بگم موتور خوبیه ولی چون کمی ابعاد بزرگ تری داره شخصا پیشنهاد میدم اگه براتون این ابعاد مسیله ای نداره حتما تهیه اش کنین

 

فقط خواهشا یادتون باشه که همیشه کلاه ایمنی را روی سر خودتون و ترکتون داشته باشین نه فقط برای این موتور بلکه هر موتوری که دارین یا میخواهید بخرید کلاه ایمنی رو فراموش نکنید

 

 

 

 

 کلاه همیشه جزیی از شخصیت یک موتور سوار فرهیخته محسوب میشود که هم به خودش هم به جامعه و قوانین احترام میزاره .

 و جامعه هم برای این فرد ارزش قایل است

 

موفق باشید

تا پست بعد

 

 

یا علی

 

+ نوشته شده در  جمعه هفتم خرداد 1389ساعت 1:14  توسط حامد  |